Vennootschappen en coöperaties
- Alliander NV
Alliander NV
Website: https://www.alliander.com/nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Arnhem
Openbaar belang
Alliander NV is verantwoordelijk voor de vitale energie-infrastructuur in de gemeente Dijk en Waard. De deelname in het aandelenkapitaal van energiemaatschappijen vloeit voort uit de van oudsher maatschappelijke belangen die voor deze vennootschappen werden nagestreefd.
Vertegenwoordiging
De gemeente Dijk en Waard heeft 426.187 aandelen van Alliander NV. Hiervoor zal de gemeente jaarlijks dividend ontvangen.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Resultaat 2022
niet bekend
Bijdrage 2022
n.v.t.
Financieel belang
Overig
Risico's
Geen noemenswaardige risico’s voor de gemeente Dijk en Waard.
Ontwikkelingen
De energietransitie en het Klimaatakkoord hebben enorme impact op de taak van Alliander NV als netbeheerder. Alliander NV investeert de komende jaren met name in de versterking van energienetten, duurzaam geproduceerde energie, de ontwikkeling van elektrisch vervoer en om mee te werken aan het Klimaatakkoord. Hierdoor neemt de financieringsbehoefte van Alliander NV de komende jaren enorm toe. Om de investeringen te doen en tegelijkertijd financieel solide te blijven, is zowel extra eigen als vreemd vermogen nodig. Alliander NV heeft bij haar aandeelhouders daarom een verzoek ingediend om mee te helpen aan de versterking van haar kapitaalstructuur. Hierover worden de raden van de gemeente Heerhugowaard en Langedijk apart ingelicht.
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) N.V.
Website: https://www.bngbank.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar belang
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de inwoners uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.Vertegenwoordiging
De gemeente Dijk en Waard heeft zeggenschap in de BNG Bank via het stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering. De gemeente Dijk en Waard heeft 16.107 aandelen.
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Vereniging
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Resultaat 2022
niet bekend
Bijdrage 2022
n.v.t.
Financieel belang
Overig
Risico's
De Europese Centrale Bank heeft aan kredietinstellingen die onder haar toezicht staan een aanbeveling uitgevaardigd om tot 30 september 2021 af te zien van dividenduitkeringen of deze te beperken. Achtergrond hiervan is de significante schok die de coronapandemie de economie heeft toegebracht en de rol die voor banken is voorzien om de effecten daarvan zoveel als mogelijk te verzachten. Gezien het dringende karakter van de ECB-aanbeveling heeft de BNG Bank besloten slechts over te gaan tot een gedeeltelijke uitbetaling van het dividend over 2019 en het dividend over 2020 voorlopig te reserveren. Mogelijk vormt deze ontwikkeling ook een risico voor de uitkering van het dividend over 2021 in 2022.
Ontwikkelingen
De BNG Bank wordt gedreven door maatschappelijke impact. Kernwaarden zijn duurzaam, betrouwbaar en professioneel. De BNG Bank zet de komende jaren nog verder in op maatschappelijke impact en stelt daarbij de publieke sector nog meer in staat maatschappelijke doelstellingen te realiseren.
- Coöperatie Coöperatief Stimuleringsfonds Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar U.A.
Coöperatie Coöperatief Stimuleringsfonds Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar U.A.
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
De Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar (DECRA) is opgericht in 2014 door de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard en het afval- en energiebedrijf HVC als een stimuleringsfonds. In de loop van 2017 hebben Uitgeest en Heiloo zich bij het fonds aangesloten. DECRA richt zich op het aanjagen van duurzame energieprojecten in de regio en het investeren van de opbrengsten in nieuwe duurzame projecten. Alle leden (gemeenten en HVC) hebben een startbedrag (voor gemeenten naar rato van het aantal inwoners) ingelegd en HVC levert daarnaast ook haar brede technologische kennis en ervaring van duurzame energieprojecten in (warmte, biomassa, wind, zon en geothermie).
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Coöperatie
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
31-12-2022
Vreemd vermogen 01-01-2022
31-12-2022
Resultaat 2022
Bijdrage 2022
Financieel belang
Overig
Risico's
Ontwikkelingen
- Heerhugowaard Sport N.V.
Heerhugowaard Sport N.V.
Website: https://heerhugowaardsport.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Heerhugowaard
Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van (binnen) sportaccommodaties, voorts al hetgeen met één en ander verband houdt, alles in de ruimste zin van het woord.
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
45
31-12-2022
45
Vreemd vermogen 01-01-2022
0
31-12-2022
0
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
2.171
Financieel belang
Overig
Risico's
Sport N.V. heeft in 2020 en 2021 vanwege de coronamaatregelen voor de sport verhuurinkomsten misgelopen. Deze worden deels gecompenseerd door de landelijke regeling Tegemoetkoming Verhuurders Sport (TVS).
Sport N.V. verwacht dat aanhoudende coronamaatregelen (op 1,5 meter sporten etc.) in 2022 een negatieve invloed heeft op de baten van 2022.
Ontwikkelingen
Sport zal in 2022 een nóg belangrijkere rol gaan spelen aan de preventieve kant binnen het sociaal domein. Sportstimulering, samenwerking binnen netwerken met sociale partners en toegankelijke sportaccommodaties dragen hieraan bij.
- Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V.
Website: https://nhn.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Het Ontwikkelingsbedrijf is een economische aanjager in het noordelijk deel van de provincie. Het initiatief bevordert de onderlinge samenwerking binnen de regio, waardoor efficiënter aan economische doelstellingen gewerkt wordt. Het Ontwikkelingsbedrijf staat voor activiteiten in de regio met als resultaat behoud en groei van de werkgelegenheid. Een op ondernemers gerichte benadering hoort daarbij. Het bedrijf wil daarbij professioneel, dichtbij en ondersteunend acteren.
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Resultaat 2022
niet bekend
Bijdrage 2022
189
Financieel belang
Op 2 februari 2007 is het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV opgericht waarin 29 gemeenten, het regionale bedrijfsleven en de provincie de krachten bundelen.
Overig
Risico's
Op dit moment zijn er geen actuele risico's te melden.
Ontwikkelingen
Op dit moment zijn er geen actuele ontwikkelingen te melden.
Gemeenschappelijke regelingen
- Cocensus
Cocensus
Website: https://www.cocensus.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Heemskerk
Openbaar belang
Het uitvoeren van de werkzaamheden met betrekking tot de gemeentelijke belastingen.
Vertegenwoordiging
Het bestuur is samengesteld uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB). Het DB vergadert vijf keer per jaar. Twee van deze vergaderingen worden opgeschaald tot een AB-vergadering, met name om de Jaarrekening en de Begroting vast te stellen.
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
250
31-12-2022
250
Vreemd vermogen 01-01-2022
6.706
31-12-2022
6.046
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
1.353
Financieel belang
Bij de berekening van de bijdragen per gemeente is gebruik gemaakt van een rekenmodel. In dat model zijn de belangrijkste factoren het aantal objecten, gesplitst naar woningen en niet-woningen, en de specifieke heffingen per gemeente.
Overig
Risico's
• Cocensus is eind maart 2021 verhuisd naar de nieuwe locatie in Heemskerk. Het huurcontract van locatie Alkmaar loopt tot 31-12-2023. Indien er geen nieuwe huurder wordt gevonden dan blijven de lasten van dit lopende huurcontract voor rekening van Cocensus.
• Het aantal bezwaren ingediend door No Cure No Pay bureaus neemt toe. Voor Cocensus betekent dit extra kosten
voor proceskostenvergoedingen en voor de afhandeling van de bezwaren.
• Het aantal 55-plussers in het personeelsbestand van Cocensus is relatief hoog. Dit brengt een risico van meer (ernstige) ziekte uitval en daarmee hogere inhuurkosten.Ontwikkelingen
Sinds 2021 wordt door Cocensus voor een vijftal gemeenten ook de frontoffice (KCC) verzorgd. Mogelijk gaan andere aangesloten gemeenten besluiten dit ook onder te brengen bij Cocensus.
- GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Website: https://www.ggdhollandsnoorden.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
De GGD Hollands Noorden
- bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
- bewaakt door gezondheidsrisico's en -onveiligheid te signaleren en de inzichten hierover actief te verspreiden.
- beschermt tegen bedreigingen van de volksgezondheid met preventie, bestrijding en voorlichting.
- bevordert individueel en collectief gezond gedrag en preventief beleid van de gemeenten en andere spelers in de gezondheidszorg.Deze doelstelling leidt tot de volgende hoofdtaken:
-ondersteuning van gemeenten bij realisatie en uitvoering van lokaal gezondheidsbeleid;
-uitvoering van wettelijk opgelegde taken zoals: infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, Rijksvaccinatieprogramma, jeugdgezondheidszorg, publieksvoorlichting en gezondheidsbevordering.Vertegenwoordiging
De raad van elke deelnemer wijst een lid van het algemeen bestuur aan.
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
1.015
31-12-2022
1.038
Vreemd vermogen 01-01-2022
16.875
31-12-2022
16.875
Resultaat 2022
23
Bijdrage 2022
3.228
Financieel belang
De bijdragen omvatten de jaarlijkse lasten, voor zover deze niet door de opbrengsten uit andere vergoedingen worden bestreden. De bijdrage van de deelnemers wordt bepaald naar rato van het aantal inwoners van de deelnemers op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is.
Overig
Risico's
- Coronacrisis: mocht de coronacrisis nog niet zijn afgelopen in 2022 en de bestemmingsreserve corona van na 31 december 2021 terugvloeien naar de gemeenten, kan er een risico ontstaan m.b.t. kosten die corona gerelateerd zijn en niet worden vergoed door het Rijk.
- Veilig Thuis dienstverleningsovereenkomst wordt per 2022 ondergebracht in de GR GGD HN. De taken van Veilig Thuis (VT) kenmerken zich door hun open einde karakter. Hoewel de afgelopen twee jaren de begroting realistisch is geweest. Kan het bij een sterke groei van het aantal aanvragen, voorkomen dat de begroting overschreden wordt. Met de monitoring VT(4 keer per jaar) is dit tijdig in beeld.
- Structurele kosten informatiebeveiliging en privacy was aanvankelijk als hogere kosten van € 195.000 in de kadernota GGD 2022 opgenomen. Dit is er later uitgehaald op verzoek van de gemeenten. In de vastgestelde begroting 2022 zijn deze kosten integraal onderdeel van de begroting. Risico is dat deze kosten later op een andere wijze terugkomen.Ontwikkelingen
- Per januari 2022 wordt Veilig Thuis ondergebracht in de GR GGD HN. Daarmee wordt aansturing van Veilig Thuis over de volle breedte van de doelgroep beter ingebed;
- In 2022 wordt de GR GGD HN gewijzigd als gevolg van de fusie naar Dijk en Waard. Mogelijk wordt hierin ook Wet verplichte GGZ in opgenomen, dit is afhankelijk van de uitkomst van evaluatie. Nu al voert de GGD deze taak uit voor gemeenten, dit is momenteel geregeld via Dienstverleningsovereenkomsten die de GGD met elke gemeente afzonderlijk heeft afgesloten.
De GGD zet in op drie speerpunten:
- Doorontwikkeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) met als uitgangspunten flexibel en op maat, zo licht mogelijk en zo zwaar als nodig, volgens het basisprincipe ‘de juiste zorg, op het juiste moment, door de juiste professional’;
- Verbeteren Informatieveiligheid en privacy om te kunnen voldoen aan de aangescherpte regelgeving;
- Proactief inzetten op preventie en bestrijding van (nieuwe) infectieziekten. - Halte Werk
Halte Werk
Website: https://www.haltewerk.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Het uitvoeren van de Participatiewet en daaraan verwante regelingen, waaronder inkomensondersteuningen en schuldhulpverlening.
Vertegenwoordiging
Het bestuur wordt gevormd door één collegelid per gemeente.
Voor het nieuwe Regionale Participatiebedrijf wordt een nieuw gouvernancemodel afgesproken.De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
0
31-12-2022
0
Vreemd vermogen 01-01-2022
26.311
31-12-2022
26.311
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
5.164
Financieel belang
De bijdragen van de gemeenten Dijk en Waard en Alkmaar voor de uitvoering van de Participatiewet zijn op basis van de Regeling GR en worden volgens een verdeelsleutel in rekening gebracht aan de gemeenten.
Voor het nieuw te vormen Participatiebedrijf wordt een nieuw financieringsmodel afgesproken.Overig
Risico's
De maatregelen als gevolg van de coviod-19 pandemie kan een effect hebben op de uitvoeringskosten in 2022 door toename van aanvragen voor inkomensondersteuning en schuldhulp.
Het nieuw te vormen Regionale Participatiebedrijf heeft effect op de uitvoeringskosten.Ontwikkelingen
1. In 2022 start het regionale Participatiebedrijf voor de uitvoering van de Participatiewet. Het Participatiebedrijf voert de taken uit op het gebied van werk & inkomen, minimabeleid, schuldhulpverlening, Werkgevers Servicepunt, re-integratie en begeleiding naar/bij werk.
2. De wet Inburgering en het Wetsvoorstel Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (WAMS) treden in 2022 in werking.
- Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
Website: https://www.odnhn.nl//
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Hoorn
Openbaar belang
Het gezamenlijk uitvoeren van milieutaken in het samenwerkingsgebied. Ondersteuning leveren en coördineren in het kader van de omgevingswet implementatie
Vertegenwoordiging
Deelnemers zijn de 19 gemeenten uit de kop van Noord-Holland en de provincie Noord-Holland. Er is een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. M.i.v. de effectuering van de fusie D&W per 1 januari 2022, tot de reguliere gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022, mag gemeente D&W geen zitting behouden in het DB. Dit omdat dan de maximale DB vertegenwoordiging van 49% van de stemmen word overschreven.
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
812
31-12-2022
2.748
Vreemd vermogen 01-01-2022
4.950
31-12-2022
4.950
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
934
Financieel belang
De algemene bijdrage is gebaseerd op de uitvoering van wettelijk verplichte taken. Optioneel is het afnemen van extra taken waarvoor ook een extra bijdrage gevraagd wordt. Hiervan wordt gebruikgemaakt. Over de bijdrage aan de OD NHN bestaat discussie. De deelnemers willen naar outputfinanciering, waarmee meer inzicht wordt verkregen in geleverde inspanningen en de vergoedingen die daarvoor worden gevraagd. De bijdrage voor 2022 bedraagt afgerond €934.000,-
Overig
Risico's
-Outputfinanciering kan betekenen dat er meer moet worden betaald dan tot nu toe het geval was. Met de outputfinanciering wordt kritisch gekeken naar de hoeveelheid taken die een gemeente afneemt en afhankelijk hiervan moet er een hogere bijdrage in de indirecte kosten worden betaald.
-De Omgevingsdienst bereid zich ook voor op de komst van de Omgevingswet. Uitstel van deze wet (tot 1 juli 2022) heeft geleid tot extra kosten en mogelijk zullen deze kosten hoger uitvallen dan vooralsnog is voorspeld.
-Voor de nabije toekomst voorziet de Omgevingsdienst dat dat er een forse aantal medewerkers als gevolg van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zal uitstromen. Er zal een extra financiële impuls noodzakelijk zijn ten einde deze uitstroom op te vangen middels een stagiaire programma.
-Vanuit de OD en haar eigenaren en het landelijke netwerk is een behoefte gesignaleerd dat deze genoemde koppelingen een unieke kans geeft om middels data analyse actief te kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen door deze vooraf vanuit deze analyses te benomen. Na een eerste kennismaking met de mogelijkheden van deze analyse vorm is een financiële bijdrage gewenst.Ontwikkelingen
De activiteiten van de OD NHN worden uitgevoerd binnen drie programma’s:
- Milieutaken (deelnemende gemeenten en provincie Noord Holland);
- VTH plustaken (gemeenten en provincie Noord Holland), en;
- Overhead.Omgevingswet
De OD NHN zal zijn bijdrage moeten leveren en is daarom druk bezig met de implementatie van de Omgevingswet, ook al is deze uitgesteld tot 1 juli 2022. De Omgevingswet betekent ook voor de OD NHN een andere aanpak en werkwijze. De medewerkers moeten hierop worden voorbereid en de processen moeten goed en lean worden ingericht.Organisatorische ontwikkelingen
De OD NHN wil gaan werken met het concept van traineeship en wil daarnaast -vanwege nieuwe werkwijze- ook Omgevingsadviseurs gaan inzetten.Energie en Circulair
Het Klimaatakkoord en de doelstelling hieruit hebben ervoor gezorgd dat steeds meer duurzaamheidstaken bij de gemeenten zijn komen te liggen. De OD NHN ondersteunt de gemeenten hierin. Ook wordt een bijdrage geleverd op regionaal en bovenregionaal niveau. Tevens wordt gewerkt aan de vertaling van de opgaves uit het Klimaatakkoord.De OD NHN verzorgt ook projecten, zoals:
- Sanering Wegverkeerslawaai;
- Omgevingsveiligheid;
- Beheer van gezoneerde bedrijfsterreinen;
- Natuur en stikstof;
- Warme overdracht van bodemtaken. - Recreatieschap Geestmerambacht
Recreatieschap Geestmerambacht
Website: https://www.geestmerambacht.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Haarlem
Openbaar belang
a. het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
b. het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu;
c. het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder sub a en b geformuleerde alsmede
d. het verwerven van inkomsten uit het recreatiegebied ter verwezenlijking en instandhouding van de direct hiervoor genoemde belangen.Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
4.934
31-12-2022
3.929
Vreemd vermogen 01-01-2022
372
31-12-2022
382
Resultaat 2022
-1.004
Bijdrage 2022
176
Financieel belang
Zoals afgesproken in de gemeenschappelijke regeling wordt de participantenbijdrage jaarlijks geïndexeerd. De programmabegroting 2022 geeft verder geen aanleiding om de participantenbijdragen te verhogen.
Voor financiering van de jaarlijkse exploitatie zijn de participanten verantwoordelijk:
Alkmaar – 56,07%
Dijk en Waard 43,93%
Bergen en Schagen beide 0% (alleen financiële bijdrage)Overig
Risico's
De belangrijkste risico’s voor Geestmerambacht zijn:
• Vertraging locatieontwikkelingen
• Uitblijven medewerking bestemmingsplan-participanten
• Effecten coronamaatregelenOntwikkelingen
• Het werken aan een permanente invulling van de ontwikkellocaties;
• Voorbereiding aan permanente invulling van de locaties die nu tijdelijk worden ingevuld (zoals Kanaaldijk 1 en Wagenweg 6);
• Biodiversiteit krijgt een grotere rol bij het gebiedsbeheer;
• Het effectueren van een nieuwe governancestructuur;
• Het zorgen voor structureel (financieel) evenwicht. - Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Website: https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historisch bronnenmateriaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek.
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
368
31-12-2022
323
Vreemd vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
403
Financieel belang
De bijdrage wordt bepaald naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten op 1 januari van het jaar.
Overig
Risico's
De volgende risico’s te onderscheiden die effect kunnen hebben op de financiële
huishouding van het Regionaal Historisch Centrum:
1. Wegvallen eigen inkomsten depotgebruik derden
2. Risico’s bij ontwikkeling e-depotvoorziening
3. Risico op gevolgen Corona-crisisHet Regionaal Archief beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de
huidige risico’s voor 2021 te dekken, maar voor de periode erna is het niet duidelijk of voldoende weerstandsvermogen aanwezig is.Ontwikkelingen
Het project e-depot verloopt volgens planning en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR-aangesloten overheden hierop aan te sluiten.
Langedijk is samen met Heerhugowaard en Den Helder bezig om de video notulen van de raads- en commissievergaderingen via een pilot in het e-depot op te slaan. Hierdoor is een duurzame archivering van deze permanente te bewaren archiefbescheiden verzekerd. - Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Website: https://www.vrnhn.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Minder leed en schade door een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing onder één regionale bestuurlijke regie.
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
4.384
31-12-2022
4.356
Vreemd vermogen 01-01-2022
niet bekend
31-12-2022
niet bekend
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
4.833
Financieel belang
Overig
Risico's
1. De gemeenschappelijke regeling is financieel afhankelijk van een rijksbijdrage en de bijdrage van de deelnemende gemeenten.
2. De gevolgen van de Coronacrisis.Ontwikkelingen
Het Coronavirus heeft voor 2021 en mogelijk ook nog voor 2022 een niet in te schatten (financiële) impact op de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio zal haar capaciteit en financiële middelen in eerste instantie inzetten op de uitvoering van haar primaire taken voor de brandweer, ambulancezorg, risico- en crisisbeheersing, GHOR, meldkamer, zorg en veiligheid en de kritische bedrijfsvoeringsprocessen.
De Veiligheidsregio anticipeert op de verslechterde financiële positie van de gemeenten veroorzaakt door de coronacrisis en de tekorten in het sociaal domein. Daarom zal de Veiligheidsregio het huidige beleid voortzetten met een voorzichtig ambitieniveau en sober budget. Het Algemeen Bestuur heeft een taakstelling van in totaal 3% opgelegd voor 2022 en 2023, wat neerkomt op een structurele bezuiniging van € 1.360.000. De taakstelling zal impact hebben op de activiteiten en de realiseerbaarheid van de ontwikkelthema’s uit het Beleidsplan 2020-2023: Zorg en Veiligheid, Veilig Leven, Nieuwe Crisistypen en Brandweer 360.
De Omgevingswet treedt naar verwachting op 1 juli 2022 in werking. Er wordt gewerkt aan een voorstel over de dienstverlening van de Veiligheidsregio vanaf de invoering van de Omgevingswet en de bijbehorende financiering.
- Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Website: www.hvc.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling te behartigen met betrekking tot een doelmatige, milieu hygiënisch verantwoorde en zo circulair mogelijke verwijdering en verwerking van afvalstoffen. De VVI is aandeelhouder van de N.V. Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC) en bezit 529 aandelen.
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
24
31-12-2022
24
Vreemd vermogen 01-01-2022
0
31-12-2022
0
Resultaat 2022
0
Bijdrage 2022
10
Financieel belang
Het financieel belang is op te delen in twee zaken.
Ten eerste de rechtstreekse kosten voor het in stand houden van de GR. Voor 2022 bedragen deze bedrijfskosten van de VVI afgerond €38.000. De kosten worden naar rato van het tonnage afval (exclusief bedrijfsafval) aan de deelnemende gemeenten doorberekend. Voor Dijk en Waard komt dit voor 2022 uit op €10.400. Dit is lijn met de bijdrage van Heerhugowaard en Langedijk samen in 2021.
Ten tweede de doorbelaste kosten vanuit HVC voor het verwerken en transsport van het aangeboden afval. Op basis van een raming van het afvalaanbod (restafval en GFT) worden voorschotnota’s opgesteld. Aan het einde van het jaar komt hiervan een afrekening. Bij de begroting wordt gewerkt met een financieel resultaat van €0. Dit komt omdat mee- of tegenvallers door afwijkende hoeveelheden aangeboden afval of andere tarieven rechtstreeks bij de deelnemers in rekening worden gebracht en onderdeel zijn van de gemeentelijk begroting en budgetcyclus.
De garantstellingsprovisie die Dijk en Waard van de HVC, via de VVI, ontvangt op basis van het totaal aan gegarandeerde leningen is geraamd op €277.000. Verder heeft de VVI zelf geen kredietfaciliteit, noch andere financieringsovereenkomsten met derden.Overig
Risico's
Het risicoprofiel van de VVI is laag. De verbintenis en verplichtingen tussen de gemeente en de VVI zijn beperkt in (financiële) omvang. Dit maakt uittreden en verder gaan als (kleine) zelfstandige aandeelhouder van HVC tot een reële mogelijkheid.
De kracht van de VVI zit in het verbinden van deelnemers en het faciliteren van het platform dat dit mogelijk maakt. De deelnemers zijn zelfstandig in hun beleidskeuzes.
De VVI heeft geen personeel in dienst. Ondersteuning wordt bij HVC ingehuurd.Het feit is wel dat de VVI aandeelhouder is van HVC. Hier zitten financiële verplichtingen aan vast (via ballotageovereenkomst). Zo staan aandeelhouders gezamenlijk garant voor de exploitatie van HVC door onderlinge verrekening van een eventueel nadelig saldo, op het moment dat het eigen vermogen niet langer toereikend is (art. 7 van overeenkomst).
De aandeelhouders staan garant voor de leningen van HVC en de door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vastgestelde financieringsstructuur (art. 9 van overeenkomst).
Van een hoofdelijke garantstelling per aandeelhouder is sinds eind 2017 geen sprake meer. Iedere aandeelhouder staat garant naar rato van de aandelen.
Alle gemeentelijke aandeelhouders (aandeelhouder A) staan op deze manier samen garant voor een leningen totaal van 613 miljoen (stand 2021)
Over de uitstaande leningen wordt jaarlijks 1% provisie afgedragen aan de aandeelhouders. Dit wordt via de VVI verdeelt naar rato van het aantal inwoners.Ontwikkelingen
"Afval is grondstof" en de "circulaire economie" zijn zaken die in 2022 binnen de VVI en HVC verder worden doorgevoerd. De beleidsinmenging van de VVI binnen de gemeente is zeer beperkt. Binnen de begroting / kadernota is één algemeen doel opgenomen "het behartigen van het belang van de verwerking van de door de deelnemende gemeente verkregen afvalstoffen". Er zijn veder geen meetbare grootheden of andere beleidsambities opgenomen. Via de reguliere overleggen (ambtelijk en bestuurlijk) de daaruit volgende acties wordt het algemene doel vormgegeven binnen de VVI en indien gewenst doorgezet naar de deelnemende gemeente. Een ander belangrijk onderdeel waar HVC en in die zin de VVI zich de komende jaren voor gaan inzetten en besluiten over nemen is het project “Van gas los”. Aangezien binnen de tekst van de GR hier nog geen gezamenlijk doel voor is opgenomen, is de sturingen vanuit de VVI beperkt en is het aan de individuele gemeente om samen met HVC hier mee aan de slag te gaan.
- Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK)
Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK)
Website: https://wnk.nl/
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
WNK voert de gemeentelijke taak uit om mensen, die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, te begeleiden naar duurzame re-integratie. Volgens de Wet sociale werkvoorziening biedt WNK mensen met een arbeidshandicap een passende werkplek in een zo regulier mogelijke, aan de arbeidshandicap aangepaste, werkomgeving. Die kan beschut, binnen het SW-bedrijf worden aangeboden of op een passende plaats bij reguliere instellingen en bedrijven (detachering of begeleid werken).
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging moet nog nader worden bepaald.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Eigen vermogen 01-01-2022
0
31-12-2022
0
Vreemd vermogen 01-01-2022
4.420
31-12-2022
4.095
Resultaat 2022
-915
Bijdrage 2022
252
Financieel belang
De gemeenten verlenen jaarlijks een bijdrage ter zake van de uitvoering van de wet. Door natuurlijk verloop en geen nieuwe instroom daalt het aantal SW-medewerkers en de loonkosten met ongeveer 4 % per jaar. Door instroom van nieuwe medewerkers op basis van de Participatiewet stijgen de loonkosten.
Overig
Risico's
De maatregelen als gevolg van de coviod-19 pandemie kan een effect op de uitvoeringskosten in 2022 door daling van plaatsingsmogelijkheden bij externe werkgevers.
Het nieuw te vormen Regionale Participatiebedrijf heeft effect op de uitvoeringskosten.
Het risicobedrag voor Heerhugowaard is € 85.887 en voor Langedijk € 32.208. (Dijk en Waard € 118.095?)Ontwikkelingen
In 2022 start het regionale Participatiebedrijf voor de uitvoering van de Participatiewet en sociale werkvoorziening. Het Participatiebedrijf voert de taken uit op het gebied van werk & inkomen, sociale werkvoorziening, minimabeleid, schuldhulpverlening, Werkgevers Servicepunt, re-integratie en begeleiding naar/bij werk.