Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

De actuele beheergegevens van de diverse arealen in de openbare ruimte zijn opgenomen in de beheerpakketten GISIB, Kikker, TechView en ABS. Voor de gemeentelijke gebouwen wordt gebruik gemaakt van het beheerpakket PLANON. Door het uitvoeren van regelmatige inspecties en het maken van een maatregelentoets is er in de beheerpakketten een actueel inzicht in kwaliteit en kwantiteit van de openbare ruimte en de gebouwen. Opstellen van afzonderlijke beheerplannen voor de arealen is hiermee overbodig geworden.
Voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud aan de kapitaalgoederen worden in de begroting jaarlijks budgetten beschikbaar gesteld. in de begroting is rekening gehouden met gelijkblijvende budgetten.Door de toename van het gemeentelijk areaal, bijvoorbeeld door de ontwikkeling en oplevering van nieuwbouw- en inbreilocaties, en de snel stijgende prijzen voor materialen, zullen deze budgetten onder druk komen te staan en heeft dat gevolgen voor het kwaliteitsniveau dat daarmee kan worden gerealiseerd.

Groot onderhoud van kapitaalgoederen kost ieder jaar veel geld. Van oudsher hanteerden de beide voormalige gemeenten een verschillende systematiek voor de bepaling en bekostiging van dit groot onderhoud:

  • Voor Heerhugowaard is dit geborgd via jaarlijkse dotaties aan de onderhoudsvoorzieningen. Vanuit deze voorzieningen vindt jaarlijks een vrijval plaats voor de verwachte kosten voor groot onderhoud in dat jaar. Via deze systematiek bestaat een goed inzicht in het verwachte groot onderhoud voor ongeveer de aankomende tien jaar en ligt er een goede beheerstechnische en financiële basis voor dit onderhoud op langere termijn (tot 60 jaar).
    De huidige voorzieningen van Heerhugowaard zijn nog gebaseerd op het prijsniveau en de actuele areaalstanden van eind 2016. Een aanpassing naar de situatie per 2020 is vanwege de vastgestelde bezuinigingen bij de begroting 2021 e.v. niet doorgevoerd. Op dit moment vindt uitvoering van het groot onderhoud plaats tegen de huidige prijzen.
    Omdat de in de onderhoudsvoorzieningen opgebouwde reserveringen voor deze werkzaamheden echter gebaseerd zijn op de situatie en het prijsniveau per eind 2016, wordt dus ingeteerd op deze voorzieningen. Op middellange termijn leidt dit ertoe dat de voorzieningen niet langer toereikend zullen zijn als actualisatie niet plaats kan vinden. In combinatie met het bevriezen van de financiële budgetten voor dagelijks onderhoud zal het huidige kwaliteitsniveau daarom niet kunnen worden vastgehouden.
  • Voor Langedijk wordt jaarlijks in de begroting een apart budget voor groot onderhoud opgenomen. Het inzicht op langere termijn naar aankomend groot onderhoud blijft in deze systematiek beperkt tot maximaal vier jaar. In 2021 is dit langere termijnbeeld verder in beeld gebracht. De financiële effecten daarvan zijn echter nog niet voldoende inzichtelijk om al in de begroting 2022 te kunnen verwerken.


Voor de begroting Dijk en Waard 2022 worden beide methodieken daarom nog naast elkaar gehanteerd. In 2022 vindt harmonisatie plaats tot één methodiek voor heel Dijk en Waard. Eventuele financiële gevolgen, die van invloed zijn op de gemeentelijke begroting, zullen worden opgenomen in de Voorjaarsnota 2022.  
Daarnaast worden nieuwe investeringen, vervangingsinvesteringen en herinrichtingsprojecten opgenomen in het MeerjarenInvesteringsPlan (MIP). De hieruit voortvloeiende kapitaallasten worden verwerkt in de begroting.
De provincie wijst als toezichthouder op de volgende punten:

  • Kwaliteitsniveau onderhoud: er is sprake van een ondergrens voor wat betreft het onderhoudsniveau; dat is het niveau waarop nog net geen kapitaalvernietiging plaatsvindt. Op dit moment ligt het onderhoudsniveau nog boven dit niveau.
  • Verlaging van het kwaliteitsniveau door uw raad moet leiden tot actualisatie van de gegevens.
  • De stand van de voorziening, de toevoegingen en de onttrekkingen moeten overeenkomen met de voor het groot onderhoud benodigde budgetten. Zo niet dan merkt de provincie het aan als een onvolledige of onrealistische raming.


In het hieronder opgenomen overzicht zijn de budgetten voor beheer, dagelijks en groot onderhoud opgenomen. Hierbij zijn de volgende opmerkingen te plaatsen:

  1. In de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen moeten, cf. de bepalingen van het BBV, tenminste de volgende kapitaalgoederen staan: Wegen, Riolering, Water, Groen en Gebouwen. Voor de gemeente Dijk en Waard is deze paragraaf uitgebreid met de onderdelen Kunstwerken, Openbare verlichting en Speelvoorzieningen.
  2. In de begroting 2022 van Dijk en Waard worden de loonkosten per taakveld begroot. Daardoor kunnen de loonkosten niet langer specifiek worden toegerekend aan de verschillende kapitaalgoederen in deze paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. Om die reden zijn de beheer- en onderhoudskosten en de loonkosten apart opgenomen in het overzicht.
  3. In het overzicht worden alleen de bedragen van het jaar 2022 opgenomen. Omdat de voormalige gemeenten Langedijk en Heerhugowaard een andere indeling hanteerden dan de indeling in de begroting 2022 van Dijk en Waard, zijn de cijfers van de verschillende jaren onderling niet vergelijkbaar.

Begroting

2022

Gebouwen

        4.137

Kunstwerken en waterhuishouding

        1.282

Openbaar groen

        3.123

Openbare verlichting

        1.431

Riolering

        8.305

Speelvoorzieningen

           566

Wegen

        7.878

       26.722

Loonkosten (doorbelasting FTE) TV210 Verkeer en vervoer

        2.409

Loonkosten (doorbelasting FTE) TV240 Economische havens en waterwegen

              58

Loonkosten (doorbelasting FTE) TV570 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

        3.036

Loonkosten (doorbelasting FTE) TV720 Riolering

           749

Loonkosten (doorbelasting FTE) TV730 Afval

        1.847

       34.821

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2022 16:06:06 met de export van 05/03/2022 15:51:58