Belastingen
Onroerende zaakbelasting
De belangrijkste eigen inkomstenbron van de gemeente wordt gevormd door de onroerende zaakbelastingen (OZB). De OZB wordt geheven van onroerende zaken die binnen de gemeente zijn gelegen. Het gaat om een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting op niet-woningen (dit zijn vooral kantoren en bedrijfspanden) en een eigenarenbelasting op woningen. Uitgangspunt is dat de OZB opbrengsten jaarlijks worden verhoogd met de inflatie (indexatie) en geschatte groei. Daarnaast is de opbrengsten van OZB woningen verlaagd confom het amendement van november 2021. De opbrengsten minus geschatte groei worden vervolgens omgeslagen naar de totale waarde (exclusief areaaluitbreiding) van het onroerend goed in de gemeente (herwaardering).
De berekening van de tarieven (percentages) voor 2022 volgt zodra de heffingsgrondslag definitief berekend is. De definitieve groei op basis van de areaaluitbreiding wordt pas medio november 2021 bekend.
Forensenbelasting
Forensenbelasting wordt geheven over degene die voor zichzelf of voor zijn gezin meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning beschikbaar houdt zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben.
Toeristenbelasting
Deze belasting wordt geheven over het aantal overnachtingen en als het gaat om een seizoenplaats over het aantal plaatsen per maand.
Tot en met 2021 heft alleen de gemeente Langedijk toeristenbelasting, de gemeente Heerhugowaard had deze belasting niet. Vanuit beide gemeenten worden kosten gemaakt voor het stimuleren van toerisme, vanuit het, zoals een bijdrage aan het recreatieschap, investering in fietsroutes en bijdragen de toeristische promotie. In de nieuwe belastingverordening wordt voorgesteld om de toeristenbelasting zoals die in Langedijk al wordt geheven, in te voeren voor heel Dijk en Waard.
Parkeerbelasting
Parkeerbelasting wordt geheven voor het parkeren in de vergunning- en ontheffingsgebieden in en rond het Stadshart en Stationsgebied (nultarief), op het betaald parkeerterrein Coolplein en in de parkeergarage Stadsplein (beide maximaal dagtarief 2 euro). Deze tarieven worden nu geheven op basis van de Parkeergeldverordening 2007 (RB2006-119). Vanaf 2022 worden de tarieven van parkeerontheffingen geheven op basis van de Legesverordening. Naast de parkeerinkomsten uit het parkeerterrein Coolplein en de Stadspleingarage worden de kosten voor parkeren tot nu toe structureel gedekt uit algemene middelen. Bij vaststelling van de secundaire begroting (RB2021027, 21 april 2021) is besloten om in 2022 een vergoeding voor de uitgifte van parkeerdocumenten in te voeren.
De invoering van een parkeertarief is een prikkel om aanvragers een bewuste keuze te laten maken over het nut en de noodzaak tot het aanvragen van een parkeervergunning of -ontheffing. In het Stadshart is de ruimte schaars. Lopen, fietsen, deelvervoer en OV nemen minder ruimte in dan particulier autobezit.
Met de invoering van tarieven wordt tevens een kostenbesparing gerealiseerd, jaarlijks € 100.000. Maar die besparing is geen doel op zich. De opbrengst staat ten dienste van de parkeerbalans. Bij parkeren hoort ook een exploitatie met opbrengsten, ook aangezien de raad heeft aangegeven onderzoek te willen doen naar clusterparkeren.
Besluitvorming over het tarief voor vergunningen en ontheffingen is gerelateerd aan het proces om de belasting- en legesverordeningen van Heerhugowaard en Langedijk te harmoniseren.
Heffingen
Afvalstoffenheffing
Het tarief voor de afvalstoffenheffing is onderverdeeld in een tarief voor éénpersoons- en een tarief voor meerpersoonshuishoudens. De afvalstoffenheffing wordt geheven voor het inzamelen en verwerken van het huisvuil volgens de Wet Milieubeheer. Het tarief van de afvalstoffenheffing wordt beïnvloed door meerdere factoren. Het gaat hierbij op hoofdlijnen om de inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en de toerekening van overhead en compensabele BTW. Daarnaast speelt de omvang van het aantal huishoudens waarover de totale kosten worden verdeeld mee.
Bij de berekening van het tarief wordt uitgegaan van vaste kosten en variabele kosten. Het vaste deel, wordt over het totaal aantal objecten (huisaansluitingen) gelijk verdeeld, ongeacht de heffingscategorieën. Het variabele deel, wordt op basis van een verdeelsleutel toegerekend aan de twee heffingscategorieën.
Afvalstoffenheffing mag maximaal 100% kostendekkend zijn. In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing:
(bedrag x 1.000) | |
Taakveld 7.3 Afval | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten inzameling inclusief toegerekende rente | € 8.610 |
Inkomsten, exclusief heffingen | € -1.063 |
Totaal netto kosten | € 7.547 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead inclusief toegerekende rente | € 1.015 |
BTW | € 1.050 |
Totaal toe te rekenen kosten | € 2.066 |
Totaal kosten | € 9.612 |
Opbrengsten afvalstoffenheffing | € 9.612 |
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer van het afval- en regenwater en het verwerken van overtollig grondwater. De heffing hiervoor mag maximaal kostendekkend zijn en alleen die kosten bevatten die in de wet genoemd zijn.
De rioolheffing wordt geheven bij de gebruiker van een eigendom van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd.
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen met betrekking tot de kostendekkendheid van de rioolheffing:
(Bedrag x 1.000) | |
Taakveld 7.2 Riolering | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten riolering inclusief toegerekende rente | € 9.420 |
Inkomsten, exclusief heffingen | € -236 |
Totaal netto kosten | € 9.184 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead inclusief toegerekende rente | € 682 |
BTW | € 1.023 |
Totaal toe te rekenen kosten | € 1.705 |
Totaal kosten | € 10.889 |
Opbrengsten rioolheffing | € 10.889 |
Dekkingspercentage | 100% |
Lijkbezorgingsrechten
Het uitgangspunt voor de tarieven van de lijkbezorgingsrechten is volledige kostendekking op alle tarieven die betrekking hebben op:
- De uitgifte van graven (inclusief grafonderhoud);
- Het begraven;
- De algemene kosten voor het in stand houden van de gemeentelijke begraafplaatsen.
De aanvrager betaalt lijkbezorgingsrechten om alle kosten te dekken die hij direct veroorzaakt. De gemeente betaalt de kosten die betrekking hebben op het deel van de begraafplaats dat nog niet in gebruik is.
De kostendekkendheid van de lijkbezorgingsrechten 2022 is als volgt berekend:
bedrag x 1.000) | |
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | € 440 |
Inkomsten, excl. heffingen | |
Totaal netto kosten | € 440 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl. toegerekende rente | € 150 |
BTW | |
Totaal toe te rekenen kosten | € 150 |
Totaal kosten | € 590 |
Begrote opbrengsten | € 393 |
Dekkingspercentage | 67% |
Marktgelden
De marktgelden zijn van kracht voor de maandagmarkt op het Raadhuisplein en de jaarmarkt (Centrumwaard - Middenweg). Voor het innemen van een standplaats op één van deze markten worden onder de naam 'marktgelden' tarieven in rekening gebracht (rechten geheven). De tarieven worden jaarlijks verhoogd met de prijsindex (2022 2%). De beperkte verhoging zorgt er echter nog niet voor dat de tarieven kostendekkend zijn. Kanttekening bij het streven naar kostendekkende tarieven is, dat de (week)markt ook een maatschappelijke en sociale functie heeft. Het behouden van deze functie, is tot op heden de rechtvaardiging om geen 100% kostendekkende tarieven te hebben.
De weekmarkt bij de Broekerveiling is geprivatiseerd en ondergebracht in een stichting. Bij deze stichting liggen de lasten en daar vallen ook de baten. de gemeente heft hier geen marktgelden.
(bedrag x 1.000) | |
Taakveld 3.3 Marktgelden | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | € 35 |
Inkomsten, excl. heffingen | |
Totaal netto kosten | € 35 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl. toegerekende rente | € 8 |
BTW | € 3 |
Totaal toe te rekenen kosten | € 11 |
Totaal kosten | € 46 |
Begrote opbrengsten | € 39 |
Dekkingspercentage | 84% |
Liggelden vaartuigen
Recreatiehaven Broekhorn Heerhugowaard
De Stichting Recreatiehaven Broekhorn beheert en exploiteert namens de gemeente de Recreatiehaven Broekhorn en de hierbij liggende camperplaatsen (zie onder kopje campergelden). De kosten voor de stichting worden gedekt door de tarieven. De tarieven zijn geïndexeerd conform de uitgangspunten.
Haven Broek op Langedijk
De gemeente is verantwoordelijk voor de haven en de sluis in Broek op Langedijk. De haven heeft zones waar passanten kunnen aanleggen. Het tarief is per strekkende meter. In de winterperiode kunnen de plekken gebruikt worden voor winteropslag. De tarieven zijn geïndexeerd conform de uitgangspunten en er wordt een minimum tarief ingevoerd voor passanten.
In onderstaande tabel is de gezamenlijke kostendekkendheid voor beide havens opgenomen.
(bedrag x 1.000) | |
Taakveld 2.3 Liggeld vaartuigen | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | € 120 |
Inkomsten, excl. heffingen | |
Totaal netto kosten | € 120 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl. toegerekende rente | € 7 |
BTW | |
Totaal toe te rekenen kosten | € 7 |
Totaal kosten | € 127 |
Begrote opbrengsten | € 47 |
Dekkingspercentage | 37% |
Campergelden
Campergelden wordt alleen geheven in Recreatiehaven Broekhorn en wordt uitgevoerd door de Stichting Recreatiehaven (net zoals de liggelden vaartuigen Broekhorn). De kosten voor de stichting wordt gedekt door de tarieven.
(bedrag x 1.000) | |
Taakveld 2.3 Campergelden | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | € 25 |
Inkomsten, excl. heffingen | |
Totaal netto kosten | € 25 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl. toegerekende rente | € 2 |
BTW | |
Totaal toe te rekenen kosten | € 2 |
Totaal kosten | € 27 |
Begrote opbrengsten | € 13 |
Dekkingspercentage | 48% |
Sluisgeld
De sluis is de enige vaarverbinding tussen het binnen- en buitenwater in Langedijk. Vaartuigen die de sluis passeren moeten sluisgeld betalen. De opbrengsten zijn een bijdrage in de kosten, maar zijn niet kostendekkend.
(bedrag x 1.000) | |
Taakveld 2.3 Sluisgeld | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | € 107 |
Inkomsten, excl. heffingen | |
Totaal netto kosten | € 107 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead incl. toegerekende rente | - |
BTW | |
Totaal toe te rekenen kosten | € - |
Totaal kosten | € 107 |
Begrote opbrengsten | € 7 |
Dekkingspercentage | 7% |
Leges
Leges zijn betalingen aan de gemeente waar een individueel aanwijsbare tegenprestatie van die gemeente tegenover staat. De leges mogen per titel maximaal 100% kostendekkend zijn. Over de leges heeft een indexatie plaatsgevonden van 2,8% behalve voor van overheidswege gemaximeerde tarieven. Dit is gebaseerd op de verwachte loonontwikkeling inclusief werkgeverslasten.
Hieronder vindt u een overzicht met betrekking tot de kostendekkendheid van de leges in 2022.
bedrag x 1.000) | |||
Leges | |||
---|---|---|---|
Legesverordening | Titel 1 | Titel 2 | Titel 3 |
Netto kosten | |||
Kosten | € 689 | € 1.662 | € 202 |
Inkomsten, excl. heffingen | |||
Totaal netto kosten | € 689 | € 1.662 | € 202 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead incl. toegerekende rente | € 508 | € 1.726 | € 177 |
BTW | |||
Totaal toe te rekenen kosten | € 508 | € 1.726 | € 177 |
Totaal kosten | € 1.197 | € 3.388 | € 378 |
Begrote opbrengsten | € 844 | € 3.028 | € 100 |
Dekkingspercentage | 70% | 89% | 26% |