Doel 1 | Een CO2-neutrale gemeente. |
---|
Activiteit | - Uitvoering geven aan de Regionale Energie Strategie (RES), door de mogelijkheden voor grootschalige duurzame energieopwekking te verkennen;
- Stimuleren van zonnepanelen op bedrijfsdaken en woningen door actief te communiceren en partijen bij elkaar te brengen;
- Inwoners ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning, bijvoorbeeld door het uitvoeren van ‘wijkaanpakken’ door het Duurzaam Bouwloket. In deze wijkaanpakken leveren de energiecoaches ook een bijdrage;
- De wijkaanpak Rivierenwijk voortzetten door middel van de ‘pionierssubsidie’;
- Uitvoering geven aan de Transitievisies Warmte (TVW), door bijvoorbeeld het opstellen van een wijkuitvoeringsplan en een vervolgonderzoek naar warmte uit oppervlaktewater (aquathermie);
- Gezamenlijk met de regionale warmteregisseur op HAL verband komen tot een warmtetransitie strategie.
- Opstellen laadvisie inclusief MRA-e laadkaart (prognose voor 2025-2030);
- Door middel van de ‘Beleidsrichtlijn Integrale Duurzaamheid in de Gebouwde Omgeving’ zo goed mogelijk duurzaamheid verankeren in (nieuwbouw)ontwikkelingen;
- Harmoniseren doelstellingen CO2-neutraal met behulp van de roadmap CO2-neutraal;
1.10 Harmoniseren doelstellingen op het gebied van afval. |
---|
Risico | Ontbreken van voldoende capaciteit en middelen (bv. financiële ondersteuning vanuit het Rijk voor de uitvoeringslasten Klimaatakkoord). Achterblijven van investeringen en werkwijzen van derden. |
---|
Toekomstige opgaven en ontwikkelingen | Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing. - Harmonisatie klimaatadaptatie
- Klimaatadaptie lokaal programma klimaatrobuustheid;
|
---|
Doel 2 | Bewustwording met betrekking tot duurzaamheid vergroten . |
---|
Activiteit | - Structureel aandacht besteden aan verschillende pijlers van duurzaamheid in communicatie;
- Campagne energiebesparing;
- Doorontwikkelen energieloket;
- Natuur, Milieu en Economie: door middel van schooltuintjes en duurzaamheidslespakketten worden basisschoolleerlingen
bewust gemaakt van het thema.
|
---|
Risico | Landelijke discussies/verandering van perceptie over de toekomstbestendigheid en haalbaarheid van duurzaamheidsmaatregelen. |
---|