Onderwijs

De doelen

  1. Alle kinderen starten zonder achterstand op de basisschool
  2. Alle leerlingen hebben gelijke kansen op een passende schoolloopbaan.
  3. Onderwijsdeelname wordt gestimuleerd,  verzuim en voortijdig schoolverlaten wordt tegengegaan.
  4. Kinderen en jongeren kunnen maximaal en naar eigen vermogen meedoen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
  5. Het bieden van een adequate fysieke werk- en leeromgeving voor docenten en leerlingen, zowel kwantitatief, kwalitatief als qua duurzaamheid.

Doel 1

Alle kinderen starten zonder achterstand op de basisschool.  

Activiteit

  1. Om kinderen met gelijke kansen te laten starten in het basisonderwijs, faciliteert de gemeente een voorliggend aanbod van peuteropvang voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag.
  2. Voor doelgroepkinderen, die extra stimulering nodig hebben in hun ontwikkeling, subsidieert de gemeente een aanbod van voorschoolse educatie in de peuteropvang.
  3. In 2022 wordt er extra ingezet op scholing van pedagogisch medewerkers en wordt uitvoering gegeven aan de wettelijke verplichting voor gemeenten om per 1 januari 2022 de inzet van HBO-geschoold personeel te faciliteren op alle peutergroepen met voorschoolse educatie.

Risico

Voor 2022 worden er geen risico’s voorzien. De Specifieke Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid biedt voldoende financiële ruimte voor uitvoering van de activiteiten.  

Opgaven en ontwikkelingen

Voor de jaren 2023 en verder is de hoogte van de Specifieke Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid nog niet bekend. Deze wordt in de loop van 2022 bekend gemaakt. Op basis daarvan wordt in 2022 door het college besloten over voortzetting van de activiteiten in 2023 en verder.

Doel 2

Alle leerlingen hebben gelijke kansen op een passende schoolloopbaan.

Activiteit

  1. De gemeente geeft middels diverse projecten en activiteiten, waaronder Boekstart, indicatiestelling en toeleiding van doelgroepkinderen, het Voorleesproject, de zomeropvang en instroom nieuwkomers in regulier onderwijs, uitvoering aan het gemeentelijk onderwijskansenbeleid met de daarvoor bestemde Rijksmiddelen.
  2. De gemeente geeft uitvoering aan de activiteiten die zijn voortgekomen uit de gezamenlijke verkenning en analyses van de scholen en de kinderopvang in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs. De activiteiten dragen bij aan het aanpakken van de door corona opgelopen leervertragingen, sociale ontwikkeling en het verbeteren van het onderwijs. Regionaal wordt door het onderwijs, de kinderopvang, de samenwerkingsverbanden passend primair en voortgezet onderwijs, en de gemeenten de samenwerking gezocht middels een ‘Veerkrachtpact’.  In dit pact zijn gezamenlijke ambities en doelstellingen geformuleerd om de veerkracht van jeugdigen in de regio te versterken.
  3. In samenwerking met de regiogemeenten en de samenwerkingsverbanden passend primair onderwijs en voortgezet onderwijs wordt een verkenning gedaan naar de versterking van inclusief onderwijs in de regio. Deze verkenning is onderdeel van de regionale uitvoeringsagenda passend onderwijs aansluiting jeugd.

Risico

Voor de regionale uitvoeringsagenda aansluiting passend onderwijs - jeugd is structurele financiering gevonden binnen de huidige begroting.

Opgaven en ontwikkelingen

In de situatie dat de Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2023 naar beneden wordt bijgesteld en deze ontoereikend is om tenminste uitvoering te geven aan de gemeentelijke wettelijke taken ten aanzien van voorschoolse educatie, moet er een nieuwe afweging worden gemaakt over de verdeling van middelen tussen passend onderwijs en voorschoolse educatie,

Doel 3

Onderwijsdeelname wordt gestimuleerd,  verzuim en voortijdig schoolverlaten wordt tegengegaan.

Activiteit

  1. Het beleid op het gebied van leerplicht wordt geharmoniseerd evenals de werkwijze van de leerplichtambtenaren. Daarnaast wordt de methodiek M@ZL (Medische Advisering van de Ziekgemelde Leerling) gefaseerd ingevoerd op de scholen van voortgezet onderwijs.

Risico

Voor de gefaseerde invoering van de methodiek M@ZL is structurele financiering gevonden binnen de huidige begroting.

Opgaven en ontwikkelingen

In de situatie dat de Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2023 naar beneden wordt bijgesteld en deze ontoereikend is om tenminste uitvoering te geven aan de gemeentelijke wettelijke taken ten aanzien van voorschoolse educatie, moet er een nieuwe afweging gemaakt worden over de verdeling van de middelen voor voorschoolse educatie en M@ZL.

Doel 4

Kinderen en jongeren kunnen maximaal en naar eigen vermogen meedoen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

Activiteit

  1. In 2022 wordt de 3 e editie van Heerhugowaard On Stage georganiseerd. De gemeente doet dit samen met de scholen van voortgezet onderwijs en de Bedrijfskring. Naast het Beroepenfeest, waar vmbo leerlingen het gesprek aangaan met werkgevers uit de regio, krijgen de leerlingen ook een lesprogramma aangeboden. Beroepsoriëntatie, toekomstperspectief, kansengelijkheid en ondernemersvaardigheden staan hierbij centraal.
  2. In 2022 vindt tevens de evaluatie van On Stage plaats.

Risico

Er is budget beschikbaar voor On Stage tot en met 2022.

Toekomstige ontwikkeling

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.

  1. Arbeidsmarkt en Onderwijs (zie ook bij programma Economie)

Doel 5

Het bieden van een adequate fysieke werk- en leeromgeving voor docenten en leerlingen, zowel kwantitatief, kwalitatief als qua duurzaamheid.

Activiteit

Onderwijshuisvesting:

  1. Uitbreiding basisschool De Helix
  2. Nieuwbouw basisschool De Nieuwe Draai
  3. Vervangende nieuwbouw IKC St. Pancras

Risico

Het ontoereikend zijn van de beschikbaar gestelde middelen als gevolg van verdergaande prijsstijging op de bouwmarkt.  

Toekomstige opgaven en ontwikkelingen

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.

  1. Herschikking onderwijs
  2. IHP onderwijs
  3. Onderwijshuisvesting IKOC
Deze pagina is gebouwd op 05/03/2022 16:06:06 met de export van 05/03/2022 15:51:58