- Alle kinderen starten zonder achterstand op de basisschool
- Alle leerlingen hebben gelijke kansen op een passende schoolloopbaan.
- Onderwijsdeelname wordt gestimuleerd, verzuim en voortijdig schoolverlaten wordt tegengegaan.
- Kinderen en jongeren kunnen maximaal en naar eigen vermogen meedoen in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
- Het bieden van een adequate fysieke werk- en leeromgeving voor docenten en leerlingen, zowel kwantitatief, kwalitatief als qua duurzaamheid.
Doel 1 | Alle kinderen starten zonder achterstand op de basisschool. |
---|---|
Activiteit |
|
Risico | Voor 2022 worden er geen risico’s voorzien. De Specifieke Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid biedt voldoende financiële ruimte voor uitvoering van de activiteiten. |
Opgaven en ontwikkelingen | Voor de jaren 2023 en verder is de hoogte van de Specifieke Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid nog niet bekend. Deze wordt in de loop van 2022 bekend gemaakt. Op basis daarvan wordt in 2022 door het college besloten over voortzetting van de activiteiten in 2023 en verder. |
Doel 2 | Alle leerlingen hebben gelijke kansen op een passende schoolloopbaan. |
Activiteit |
|
Risico | Voor de regionale uitvoeringsagenda aansluiting passend onderwijs - jeugd is structurele financiering gevonden binnen de huidige begroting. |
Opgaven en ontwikkelingen | In de situatie dat de Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2023 naar beneden wordt bijgesteld en deze ontoereikend is om tenminste uitvoering te geven aan de gemeentelijke wettelijke taken ten aanzien van voorschoolse educatie, moet er een nieuwe afweging worden gemaakt over de verdeling van middelen tussen passend onderwijs en voorschoolse educatie, |
Doel 3 | Onderwijsdeelname wordt gestimuleerd, verzuim en voortijdig schoolverlaten wordt tegengegaan. |
Activiteit |
|
Risico | Voor de gefaseerde invoering van de methodiek M@ZL is structurele financiering gevonden binnen de huidige begroting. |
Opgaven en ontwikkelingen | In de situatie dat de Rijksuitkering Onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2023 naar beneden wordt bijgesteld en deze ontoereikend is om tenminste uitvoering te geven aan de gemeentelijke wettelijke taken ten aanzien van voorschoolse educatie, moet er een nieuwe afweging gemaakt worden over de verdeling van de middelen voor voorschoolse educatie en M@ZL. |
Doel 4 | Kinderen en jongeren kunnen maximaal en naar eigen vermogen meedoen in de samenleving en op de arbeidsmarkt. |
Activiteit |
|
Risico | Er is budget beschikbaar voor On Stage tot en met 2022. |
Toekomstige ontwikkeling | Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.
|
Doel 5 | Het bieden van een adequate fysieke werk- en leeromgeving voor docenten en leerlingen, zowel kwantitatief, kwalitatief als qua duurzaamheid. |
Activiteit | Onderwijshuisvesting:
|
Risico | Het ontoereikend zijn van de beschikbaar gestelde middelen als gevolg van verdergaande prijsstijging op de bouwmarkt. |
Toekomstige opgaven en ontwikkelingen | Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.
|