Economie

De doelen

  1. Sterke winkelgebieden door in te zetten op compacte en multifunctionele centra
  2. Aantrekkelijke duurzame werklocaties
  3. Vergroten toeristische attractiviteit

Doel 1

Sterke winkelgebieden door in te zetten op compacte en multifunctionele centra

Activiteit

  1. Inzetten op de kwalitatieve versterking van perspectiefrijke (centrum)gebieden binnen de bestaande winkelstructuur en het intensiveren van een gemengd aanbod aan publieksfuncties (detailhandel, dienstverlening, horeca, leisure, maatschappelijke voorzieningen).
  2. Ontwrichting van bestaande winkelgebieden voorkomen door versnippering tegen te gaan.
  3. Bevorderen van structurele samenwerking tussen ondernemers en gemeente ter versterking van de  retailstructuur. De gemeente initieert, stimuleert en faciliteert deze samenwerking.
  4. Grote centrumgebieden laten functioneren als verblijfsgebieden in plaats van puur als winkelgebieden. Sterke boodschappencentra dragen bij aan een optimale (dagelijkse) verzorging voor alle inwoners in de gemeente.
  5. Versterken economie, als belangrijke poot, binnen de gebiedsontwikkeling Centrumwaard. De gemeente biedt ondernemers en vastgoedeigenaren inzicht in vraag, aanbod en functioneren van de retail.

Risico

Onvoldoende draagvlak extern om samenwerkingen aan te gaan en verdere toename van leegstand door online-winkelen.

Opgaven en ontwikkelingen

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.

  1. Centrumwaard (zie ook programma 8)

Doel 2

Aantrekkelijke duurzame werklocaties

Activiteit

  1. Blijvend stimuleren van de samenwerking met en tussen ondernemers(verenigingen) en planmatig inzetten van verduurzaming, bereikbaarheid, functiemenging/verkleuring, imago en positionering en financieringsmethodieken. Zowel lokaal met de Bedrijfskringen, als regionaal in de ORA en bovenregionaal met ONHN, Greenport en LTO.

Risico

Onvoldoende urgentie bij ondernemers om zich hiervoor in te zetten.

Opgaven en ontwikkelingen

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.

  1. Uitvoeringsprogramma retail en visie werklocaties;
  2. Regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM).

Doel 3

Vergroten toeristische attractiviteit

Activiteit

  1. Uitvoering geven aan de regionale visie Parel aan Zee 2015, geëvalueerd in 2018.
  2. Opstellen gebiedsvisie Grenzeloos Dijk en Waard met actie-projectenlijst.
  3. Op het gebied van recreatie en toerisme wordt samengewerkt in de Regio Alkmaar en ook met de Stichting Toeristische Promotie Langedijk, Holland boven Amsterdam en met ondernemers. Door de gemeente te profileren als jonge stad in een oude droogmakerij in samenhang met het waterrijke deel van de gemeente, wordt een onderscheidend toeristisch recreatief aanbod geboden die voor inwoners en (regio) bezoekers van belang is.

Risico

Verschillende beelden bij wat citymarketing is en wat het op moet leveren.

Opgaven en ontwikkelingen

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.

  1. Citymarketing;
  2. Arbeidsmarkt en Onderwijs
Deze pagina is gebouwd op 05/03/2022 16:06:06 met de export van 05/03/2022 15:51:58