Vervoer

De doelen

  1. Een verkeersveilige en gezonde gemeente met een mobiliteitssysteem dat slim, schoon en veilig is.
  2. En bereikbare en toegankelijke gemeente, waarin het mobiliteitssysteem voldoet aan de vervoersvraag van inwoners, ondernemers en bezoekers met de vervoerwijzen van hun keuze.  
  3. Een openbare ruimte die schoon, heel, veilig en klimaatrobuust is.

Doel 1

Een verkeersveilige en gezonde gemeente met een mobiliteitssysteem dat slim, schoon en veilig is.
Nieuw technologieën zoals bijvoorbeeld de smartphone en nieuwe vervoerswijzen zorgen voor veranderingen waarop de gemeente moet inspelen. We faciliteren ontwikkelingen op het gebied van duurzaam vervoer, waaronder elektrische auto’s en deelmobiliteit. Daarbij moet iedereen zich op een veilige manier kunnen verplaatsen. Hiervoor blijft structurele aandacht nodig waarbij we extra aandacht besteden aan de kwetsbare verkeersdeelnemers. Een risico-gestuurde knelpuntenaanpak en Duurzaam Veilig principes blijven de basis vormen voor verbetering en inrichting van de openbare ruimte. Een veilige en gezonde woonomgeving gaat verder dan uitsluitend verkeersveiligheid. Het gaat ook om de mate waarin alle mogelijke inwoners samen kunnen functioneren met het verkeer. Van spelende kinderen, schoolgaande jeugd, werkende ouders, vitale senioren tot minder mobiele mensen en kwetsbare verkeersdeelnemers. Met andere woorden, de openbare ruimte moet levensloopbestendig zijn waarin bewoners zich goed kunnen verplaatsen, zonder onnodige hindernissen tegen te komen.

Activiteit

  1. uitvoeren verkeersveiligheidsaanpassingen bij reconstructies en verkeersveiligheidsknelpunten
  2. uniforme inrichting rotondes met aandacht voor fietsers (tweerichtingsverkeer)
  3. opstellen integraal wegencategoriseringsplan Dijk en Waard (harmonisatie)
  4. Het restant van het beschikbaar gestelde budget voor de laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gebruiken we om meer laadpalen te plaatsen op plekken waar er nog weinig aanbod is en om voor Dijk en Waard een kaart op te stellen die inzicht geeft in de locaties waar laadpalen staan en waar ze nog ontbreken.

Risico

Voor aanpassing en aanleg van infrastructuur zijn investeringen noodzakelijk. Deels wordt dit ondervangen door aanvragen van subsidies, maar de gemeente moet ook zelf investeren.
Duurzame mobiliteit en de mobiliteitstransitie is een relatief nieuwe beleidsdoelstelling. Er is nog onduidelijkheid over de financiering vanuit het Rijk voor lokale maatregelen.

Opgaven en ontwikkelingen

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing:

  1. mobiliteit  

Doel 2

Een bereikbare en toegankelijke gemeente, waarin het mobiliteitssysteem voldoet aan de vervoersvraag van inwoners, ondernemers en bezoekers met de vervoerwijzen van hun keuze.  
Met de groei van de stad en de dorpen groeit ook de mobiliteitsbehoefte. De infrastructuurnetwerken voor voetganger, fiets en autoverkeer (inclusief stallen en parkeren) moeten hierop inspelen en toekomstgericht worden ingericht en toegankelijk zijn voor alle verkeersdeelnemers.  Wonen, wegen, vervoer, diensten en voorzieningen moeten op elkaar zijn afgestemd, zo min mogelijk beperkingen oproepen en voldoen aan de vraag van de weggebruiker.

Activiteit

  1. Uitvoeren doorstromingsmaatregelen hoofdwegennet (aanpassen Oosttangent en voorbereiding tunnel Zuidtangent en doortrekken De Punt)
  2. Ontwikkelen OV-knooppunt Dijk en Waard, waaronder opstellen van een perspectief voor een nieuw station
  3. Onderzoek naar functioneren regionale infrastructuur in samenwerking met provincie en regio (N242)
  4. Met partners in de regio Alkmaar samenwerken om de bovengemeentelijke bereikbaarheid te garanderen.

Risico

Voor het verbeteren van regionale infrastructuur is de gemeente afhankelijk van andere partijen en overheden, zoals de provincie, Prorail en vervoermaatschappijen.

Opgaven en ontwikkelingen

Opgenomen in de lijst met opgaven en ontwikkelingen, zie bijlage voor de toelichting en onderbouwing.

  1. Parkeerbeleid Dijk en Waard (harmonisatie);
  2. Verkeersplan Alton;
  3. Wegconstructie bomenbuurt.

Doel 3

Een openbare ruimte die schoon, heel, veilig is.
Het onderhoud van de openbare ruimte moet voldoen aan de vastgestelde kwaliteitsniveaus. Om de openbare ruimte goed te beheren, hanteert de gemeente een integrale aanpak. De inwoner beoordeelt immers niet de kwaliteit van de afzonderlijke onderdelen, maar de kwaliteit en het totale beeld van de leefomgeving als geheel. Het kwaliteitsniveau voor de openbare ruimte wordt gemonitord volgens de CROW-systematiek. De focus ligt daarbij op schoon, heel en veilig. Bij groot onderhoud en reconstructies bekijken we welke winst te halen is door nieuwe ontwikkelingen mee te nemen in het straatontwerp. Denk hierbij aan voorzieningen voor elektrisch rijden,  verkeersveiligheid, groene parkeerplaatsen, waterberging, meer ruimte voor spelen en groen op straat. De gemeente speelt daarbij in op de klimaatverandering. De impact van extreme weersomstandigheden moet tot een minimum worden beperkt.

Activiteit

  1. Groot onderhoud wijken
  2. Monitoren onderhoudsniveau
  3. Uitvoeren regulier onderhoud openbare ruimte op vastgesteld niveau

Risico

Onvoldoende middelen beschikbaar voor onderhouds- en vervangingsinvesteringen. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties, aansprakelijkheidskwesties en achterstallig onderhoud optreden.
Schade/calamiteiten door buitengewone (weers)omstandigheden kunnen leiden tot onverwachte uitgaven.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2022 16:06:06 met de export van 05/03/2022 15:51:58